Методична робота


Військово-патріотичне виховання
 з формуванням  високих морально-
психологічних та фізичних якостей
учнів через використання
інноваційних технологій при вивченні
предмета «Захист Вітчизни»



                                             Підготував:
                                                       Осипчук Юрій Миколайович
                                                       вчитель предмету "Захист Вітчизни" Берегівської ЗОШ  І-ІІІ ступенів
                                                       







Зміст

Вступ…………………………………………………………………………………2
1. Основні напрямки військово-патріотичного виховання…………….…………4
2. Урок – основна форма навчальної роботи……………………..……………………..6
3. Військовий кабінет – основне місце проведення заходів військово-патріотичного виховання …………………………………………………………..7
4. Позакласні форми організації військово-патріотичного виховання…………..8
5. Педагогічні інновації та технології при вивченні предмета Захист Вітчизни..10

6.Сценарій святаНумо хлопці..…………………………………………………..12
7. Зразки уроків з використанням інноваційних технологій……………………..17
Список літератури…………………………………………………..……………..20
                             
         Посібник містить аналіз складових частин військово-патріотичного виховання в ході вивчення предмета «Захист Вітчизни», шляхи його підвищення через впровадження інноваційних технологій та розробки конспектів уроків і виховного заходу з застосуванням нетрадиційних методів навчання.
                                                                                                                       

                   
     Всі, хто роздумував про мистецтво управління людьми,
 упевнені, що долі імперій залежать від виховання молоді.
                                 Аристотель
                                                                                                                        
    Патріотизм– моральний і політичний принцип, соціальне почуття, змістом якого є любов до вітчизни і готовність підкорити його інтересам свої власні інтереси. Патріотизм передбачає гордість досягненнями і культурою своєї батьківщини, бажання зберегти її характер і культурні особливості і ідентифікація себе з іншими членами народу, прагнення захищати інтереси Батьківщини і свого народу. Історичне джерело патріотизму – віками і століттями закріплене існування відокремлених держав, які формували прив’язаність до рідної землі, мови, традицій. В умовах виникнення  національних держав патріотизм стає складовою частиною суспільної свідомості, що відображає загальнонаціональні моменти в його розвитку.

     ВІЙСЬКОВО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ МОЛОДІ – це комплекс заходів, спрямованих на формування громадянина, виховання високих духовних якостей і патріотичних почуттів та глибокої громадянської відповідальності за долю українського народу та держави, формування якостей особистості, необхідних для військової служби, духовної та психологічної готовності зі зброєю в руках  захищати державу, її територіальну цілісність, інтереси народу України.
     Військово-патріотичне виховання тісно пов’язане з предметом «Захист Вітчизни» і повинне сприяти оволодінню молоддю військовою справою, основами ЦЗ, фізичною та психологічною підготовленістю до служби в Збройних Силах України. Тому воно здійснюється насамперед у процесі  навчання, коли в учнів закладається  фундамент  основних  знань, формуються  світогляд  та  національна  свідомість.
Основні напрямки військово-патріотичного виховання
    1. Виховання стійких морально-політичних якостей (глибока переконаність у правоті своєї справи, любов до Збройних Сил, вірність Батьківщині, почуття колективізму, товариськості, взаємодопомоги і взаємовиручки, ненависть до  ворогів Вітчизни).
    2. Формування морально-бойових  якостей  (дисциплінованість,  хоробрість, готовність битися з ворогами Батьківщини, уміння берегти державну і військову таємницю).
    3. Формування психологічних якостей (готовність до подолання нервово-психічних навантажень, ініціативність, стійкість, мужність, героїзм).
    4. Формування психологічних  і фізичних якостей (витривалість, спритність, швидкість, точність).

     На сучасному етапі будівництва незалежної держави, коли Збройні Сили України проходять період реформування, військово-патріотичне виховання не можна аж ніяк залишати поза увагою. Навіть навпаки, воно виходить на перше місце серед складових частин підготовки до військової служби. Адже, наприклад, за статистикою, лише 45% старшокласників Берегівська ЗОШ  І-ІІІ ступенів виявляють бажання служити в лавах ЗСУ. Але за той час, поки вони підійдуть впритул до призову на дійсну військову службу, кількість бажаючих служити  зменшується практично до нуля. І тільки військово-патріотичне виховання може підтримати серед учнів на певному рівні престиж військової служби, знаходячи конкретні приклади як із історичного минулого, так і із сучасного  життя ЗСУ. Друга світова війна, війна в Афганістані, участь у  миротворчих місіях військ ООН, участь в АТО – скрізь з честю пройшли українці, виконуючи свій військовий обов’язок. А конкурс, до речі, за можливість служити у складі 240-го окремого батальйоні ЗСУ на території колишньої Югославії складав до 30-ти чоловік на місце. А це говорить про те, що українські хлопці не з лякливих. Отже, старшокласникам є з кого брати приклад і є на кого рівнятися. Висновок: військово-патріотичне виховання може з успіхом виконувати ті задачі, які перед ним ставляться і при цьому базуватися на національно-історичному ґрунті, традиціях і надбаннях народу.
    Але якщо нинішньому поколінню є з кого брати приклад, то що буде в недалекому майбутньому? Адже  юнаки  беруть  приклад із своїх старших товаришів  які, в переважаючій більшості своїй, не бажають зараз служити в Збройних Силах. І, для того щоб зупинити цю негативну тенденцію, одного військово-патріотичного виховання замало. Потрібно всі складові частини підготовки до служби в Збройних Силах України підняти на належний рівень. Адже за захист нашої рідної України ми, так чи інакше, всі несемо відповідаль-ність. А відповідати доведеться перед своїм народом, перед майбутнім поколінням.
     Життя стверджує, що саме в шкільні роки закладається фундамент ідейної переконаності, виховуються високі моральні якості, формується людина. І тому військово-патріотичне виховання   проводиться не тільки на уроках, а й  продовжується у позакласній роботі.

Основні форми військово-патріотичного виховання:
     - форми навчальної роботи: уроки, домашня робота, гуртки, факультативи, екскурсії, уроки мужності, бесіди, зустрічі з ветеранами другої світової війни, воїнами-інтернаціоналістами та учасниками АТО – випускниками школи;
     - форми, які залучають учнів до військово-патріотичної  роботи: участь у створенні музеїв, пошукова робота, військово-спортивні ігри, конкурси, воєнно-прикладні змагання.
                                                                            
     Предмет «Захист Вітчизни», як один з обов’язкових державних предметів у середніх навчальних закладах, організується і проводиться на основі закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” і є складовою частиною загального процесу підготовки юнаків до служби в Збройних Силах України та інших формуваннях України, створених відповідно до чинного законодавства. Завдання курсу “Захист Вітчизни ” – формування у юнаків високого рівня готовності до виконання вимог сучасної військової діяльності. Курс включає в себе навчання та військово-патріотичне виховання.
       В навчальних цілях виділяють основні функції курсу «Захист Вітчизни»:
- освітня (озброєння учнів систематичними, повними, усвідомленими і дієвими знаннями, уміннями і навиками);
розвиваюча (формування творчої і інтелектуальної особистості патріота, мужнього захисника Батьківщини – розвиваються усна і письмова мова, аналітичне, синтетичне, логічне і інші види мислення, психічні процеси – сприйняття, увага, пам’ять, воля, уява, емоційні процеси. Заняття впливають на рухому сферу  старшокласників: формуються і розвиваються уміння і навики дій по завданням, що мають значення для військової служби і практичної діяльності);
- виховна (формування світогляду, почуття патріотизму, становлення активної життєвої позиції, формування якостей, необхідних захиснику Батьківщини — патріотизм, дисциплінованість, самостійність, активність, відповідальність, фізична витривалість, швидкість, винахідливість);
- психологічна підготовка (розвиток психологічних процесів: сприйняття, увага, уява, пам’ять, мислення, мова, воля, готовність до подолання труднощів військової служби.
                        
Основною формою навчальної роботи в навчальному закладі є УРОК.
      Урок з предмета «Захист Вітчизни» починається із шикування і рапорту командира навчального взводу. Учні шикуються у дві шеренги, що надалі використовую для стройового тренування. Командир навчального взводу доповідає: “Товаришу майор! 10 клас на урок з предмету «Захист Вітчизни» вишикувався. Командир навчального взводу учиниця Клевака”. Після цього робить крок в сторону і два кроки вперед. Я вітаюся з учнями: “Бажаю здоров’я, товариші учні!”, на що вони  відповідають: “Бажаємо здоров’я, товаришу майор!”. Після привітання здійснюю перевірку присутності шляхом переклички та перевірку зовнішнього вигляду учнів. Особливу увага звертаю на дотримання  на заняттях форми одягу, встановленої наказом по навчальному закладу – брюки, піджак, сорочка, темні черевики. Після цього учні виконують гімн України.
    Наступний етап уроку – стройове тренування. Воно проводиться шляхом виконання стройових прийомів, які можуть виконуються (на місці і в русі) по два чоловіки, в колону по одному у складі відділення, у складі взводу.
    Після стройового тренування заняття продовжується в кабінеті предмета «Захист Вітчизни». Перший етап уроку – перевірка домашнього завдання  за допомогою комбінованого способу: метод усного опитування поєдную з методом письмового контролю: всі учні виконують 5-хвилинну письмову роботу з навчальними картками, а я, тим часом, проводжу усне опитування серед інших учнів. Виставляю оцінки.
     Подання нової теми починаю з її оголошення та назви навчальної мети уроку. Подання матеріалу по навчальних здійснюю сам або це роблять учні, які заздалегідь отримали завдання на самостійну підготовку (особливо це стосується тих тем, при висвітленні яких можна опиратися на міжпредметні зв’язки). При поясненні матеріалу використовуються наочні посібники: плакати, стенди, презентації, діафільми, а також  розповіді про епізоди з часу служби в армії.
    При висвітленні навчальних питань  використовую такі методи навчання: розповідь, показ, пояснення, демонстрація, проблемний метод.
    Закінчивши подання нової теми, здійснюю закріплення нового матеріалу шляхом кількох запитань по новій темі. Під час відповіді учні користуються наочними посібниками та конспектом.
    На завершення уроку нагадую тему і мету уроку, оцінки за урок, даю домашнє завдання і відповідаю на запитання.
   Після завершення уроку завчасно призначений днювальний наводить порядок у кабінеті.
      В ході проведення навчальної роботи використовую тісні міжпредметні зв’язки. Так, на уроках:
- української мови – оволодіння державною усною і письмовою мовою;
- української літератури – за допомогою читання художніх творів проходить знайомство з визначними постатями в історії та розвитком Збройних Сил України від часів стародавніх слов’ян до нашого часу;
- історії і правознавства – вивчаються історичні періоди  розвитку Збройних Сил та відомі історичні особи, закони, які регламентують військову службу;
- фізики – пояснюється принцип дії ядерної зброї, явище пострілу, політ кулі у повітрі;
- хімії – пояснюється принцип дії хімічної зброї, захисні функції протигазу;
- біології – пояснюється дія біологічних засобів на живі організми;
- математики – подаються знання, необхідні для користування формулою тисячної;
- фізичної культури – вирішуються завдання щодо оздоровлення, загартування юнаків і забезпечується фізична готовність до військової служби.

     Важливе місце в ході навчальної роботи відіграє місце проведення занять - кабінет з предмету «Захист Вітчизни». Він втілює в собі військовий порядок, дисципліну, організованість і призначений для вивчення теоретичних і деяких практичних питань програмного матеріалу, пропаганди військових знань в інтересах військово-професійної орієнтації учнів, а також для проведення позакласної роботи.    
    Кабінет  знаходиться  на  другому  поверсі  триповерхової споруди навчального закладу. Таке розміщення являється  зручним по відношенню до проведення стройового тренування на початку уроку в холодну пору року у фойє школи або у спортивному залі, який теж знаходиться на першому поверсі.
   Столи у кабінеті розміщені у три ряди. Крайні – не ближче 60 см від стін з тим, щоб кожен учень мав можливість виконувати вимоги Стройового статуту. Є ТЗН, підставка для демонстрації наочних посібників, вказівка, апаратура для демонстрації навчальних діафільмів, комплект навчальної літератури, картки із завданнями по розділам програми.
   На головній стінці розміщені: в центрі – державні символи України, по боках від них – виписки із Конституції України та законів України; зліва від дошки – текст Військової присяги. Справа від дошки – положення про Бойовий прапор військової частини.
      На правій від головної стінки стіні розміщені стенди: “На сторожі Вітчизни” (матеріал про випускників гімназії – військовослужбовців ЗСУ), “Статути ЗСУ” і “Стройова підготовка”, “Психологічна підготовка”, “Цивільний захист”, “Військові символи ЗСУ” та виписки із законодавства.
     На стіні проти головної стінки розміщені стенди: “Документація чергового по роті”, “Збройні Сили України” (передісторія розвитку), “Збройні Сили України” (структура сучасних ЗС), “Вогнева підготовка”, “Тактична підготовка”, “Прикладна фізична підготовка”, “Військові звання” і “Структура ЦЗ навчального закладу”, виписки із законодавства.
           
      Військово-спортивна  гра  або  змагання  в нашому навчальному закладі – не разовий, епізодичний захід для окремої команди, а масова форма систематичної військово-патріотичної роботи. Вона представляє собою комплекс заходів військово-патріотичного і воєнно-прикладного характеру (спеціальні заняття, естафети, конкурси, вікторини, навчання, тактичні ігри на місцевості). Під час підготовки і проведення спортивних заходів здійснюється тісний зв'язок з фізичною культурою. Як правило, всі військові і спортивні заходи здійснюються спільно з вчителями фізичної культури. Традицією стало проведення в школі військово-патріотичного спортивного фестивалю Козацький гарт, змагань по стрільбі, екскурсій у військову частину м.Дубно А-1519.
    Особливе місце серед цілого ряду спортивних змагань військово-прикладного характеру займає загальношкільний конкурс “Нумо, хлопці!”, який проводиться протягом навчального року у декілька етапів. Перший  етап присвячений  Дню Українського козацтва (14 жовтня) і в ньому змагаються команди 11-х класів, другий етап присвячується Дню Збройних Сил України (6 грудня) і в ньому змагаються команди 10-х класів.  Приймаючи участь у змаганнях, команди  демонструють свою стройову  підготовку, вміння виконувати нормативи з цивільного захисту, свою фізичну підготовку (підтягування, згинання-розгинання рук на брусах, жим гирі 16 кг, розбирання і складання частин автомата), вміння влучно стріляти та теоретичні знання із курсу предмета «Захист Вітчизни».
    Проведенню конкурсу передує організаційна робота:
    -  в кожному класі вирішую питання про участь у конкурсі, формую команду;
    - узгоджую план підготовки команди до конкурсу (стройове тренування, стрільба з пневматичної гвинтівки, підтягування, згинання-розгинання рук на брусах, тренування по нормативам цивільного захисту);
 - для підготовки конкурсу болільників створюю організаційний комітет, який займається підбором репертуару і проведенням репетицій;
 - формую журі (замісники директора, вчитель фізичної культури, колишні випускники гімназії, які були чемпіонами в конкурсі «Нумо, хлопці»);
 - готую необхідне матеріально-технічне забезпечення та нагороди для переможців.
    Найбільшого виховного ефекту заходи досягають тоді, коли вони пов’язуються із життям країни, з практикою бойової і гуманітарної підготовки та іншими завданнями, які вирішуються в Збройних Силах України. Тому велику увагу надаю зустрічам з цікавими людьми: в першу чергу з воїнами-інтернаціоналістами та військовослужбовцями, учасниками АТО – випускниками школи. Вони часті гості на уроках мужності у старшокласників. Не залишаю поза увагою і урочисті заходи на шкільному та районному рівнях. Старшокласники завжди відвідують ці заходи і виступи колишніх воїнів-афганців, солдатські пісні під гітару надовго залишають слід в пам’яті юнаків.  Запрошуючи на зустріч із старшокласниками воїнів-інтернаціоналістів, я і сам приймаю участь в таких зустрічах. Виступ учителя, колишнього воїна-афганця, має особливе значення для учнів. Адже розповідь людини, яка перебуває в навчальному закладі поруч з учнями, залишає слід на тільки в пам’яті, а й в душі.          
      А про ефективність роботи, що проводиться в школі з предмета «Захист Вітчизни» та військово-патріотичного виховання можна зробити висновок по таким фактам:
-  учні мають міцні знання, вміння та навики і, як наслідок, постійно займали призові місця на районній предметній олімпіаді;
- зріс інтерес юнаків до знань про сучасні Збройні Сили України;
- за словами випускників військова служба не викликає у них будь-яких складностей і негативних емоцій, випускники гімназії мають добру підготовку до армійських буднів;
- багато випускників школи стали офіцерами ЗСУ, МНС та інших військових формувань України.        
      До початку навчального року я, як вчитель предмета «Захист Вітчизни», спільно із заступником директора з виховної роботи складаємо план роботи з військово-патріотичного виховання, який затверджується директором і включається в річний план роботи школи. Кожен рік стан позакласної роботи обговорюється на педагогічній раді. Не залишається поза увагою інформація про роботу з ВПВ, вчителі роблять свої зауваження і вносять конкретні пропозиції, спрямовані на покращення методики проведення форм і методів роботи з ВПВ.              
    Державна система військово-патріотичного і військового навчання виникла не на голому місці. Вона увібрала в себе все передове, цінне, що є в історичному досвіді виховання підростаючих поколінь Київської Русі, Запорізької Січі, Росії та колишнього СРСР. І оскільки школа ВПВ, яка діяла при школі за часів колишнього СРСР, в більшості своїй, втратила актуальність, важливо створити нову школу ВПВ, яка б дозволяла готувати воїна-патріота, людину-громадянина.
   Формування в старшокласників готовності до захисту Вітчизни в процесі військово-патріотичного виховання на сучасному етапі державотворення не може бути ефективним, якщо їх допризовна підготовка не буде враховувати найкращі національні традиції та буде здійснюватись без урахування славетних військово-козацьких традицій української нації.
     Зв’язати героїчне минуле з сьогоденням, тримати учнів в курсі справ у Збройних Силах України, наводити на кожному уроці приклади із життя військ – ось ті відправні точки, з яких починається військово-патріотичне виховання у навчальному закладі.
        
 ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ
     Великим недоліком при загальному вивченні курсу «Захист Вітчизни» є мала кількість годин. За 1,5 години на тиждень дуже важко досягти значимих результатів у підготовці старшокласників до військової служби. І саме тут елементи педагогічних технологій і інновацій допомагають виконати це нелегке завдання шляхом підвищення ефективності навчального процесу. Хоча та сама мала кількість годин стоїть на перепоні широкого і, головне, ефективного використання тих же елементів педагогічних технологій.
    Для всієї сучасної освіти є характерним пошук нових педагогічних можливостей, що пов’язано, насамперед, з відмовою від традиційного навчання та виховання, з ідеєю цілісності педагогічного процесу як системи, що спирається  на теорії загальнолюдських цінностей, гуманізації, особистісно-орієнтованого підходу.   
    Ідею технологізації навчання відстоював ще Я. А. Каменський, який прагнув відшукати такий порядок навчання, який неминуче приводив би до позитивних результатів. Масове впровадження технологій навчання дослідники відносять до початку 60-х років. Термін «інтерактивна педагогіка» до наукового обігу був введений у 1975 році і у перекладі означає - той, що взаємодіє, впливає один на одного – організація взаємодії в спільній діяльності. Сучасні педагогічні технології охоплюють коло теоретичних та практичних питань керування і організації навчального процесу, методів та засобів навчання.
        Педагогічна технологія – один із напрямків педагогічної науки, покликаний забезпечити досягнення певних завдань, підвищувати ефективність навчально-виховного рівня, гарантувати його високий рівень. Організація різних видів педагогічної діяльності передбачає використання варіативних технологій на рівні творчості та майстерності. У сучасній дидактиці представлені найрізноманітніші технології, бо кожен автор і виконавець приносить у педагогічний процес щось своє.
     Педагогічна технологія нерозривно взаємопов’язана з педагогічною діяльністю. У педагогічній діяльності головними діючими особами є вчитель та дитина. Саме вони на кожному етапі педагогічної діяльності, взаємодіючи один з одним і колективом у цілому, спільно вирішують завдання виховання, навчання та розвитку. Учитель, як суб’єкт діяльності, керує навчально-виховним процесом, забезпечує його освітній, виховний і розвивальний характер. Удосконалення педагогічної діяльності впливає на розвиток осо-бистості вчителя та учня, оскільки зовнішня дія, як правило, справляє вплив на психічні процеси, які в свою чергу якісно змінюють діяльність, виводять її на рівень творчості.

ПЕДАГОГІЧНІ ІННОВАЦІЇ ТА ТЕХНОЛОГІЇ ПРИ ВИВЧЕННІ ПРЕДМЕТА «ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ»
   
     Колективне навчання. Така організація процесу навчання, в основу якої покладено навчання учнів у  групах і побудоване таким чином, що основна відповідальність за пізнавальний інтерес лежить на самих учнях (навчання, орієнтоване на учня). З самого початку перед кожним учнем ставлю мету: оволодіти навчальним питанням так, щоб уміти розповісти (показати) іншим учням. При вивченні предмета «Захист Вітчизни» колективне навчання використовую на заняттях із стройової підготовки та прикладної фізичної підготовки, при вивченні тем з історії Збройних Сил України (міжпредметні зв’язки з історією).
      Розігрування ситуацій в ролях (рольова гра). Мета розігрування ситуацій в ролях – визначити своє ставлення до конкретної життєвої ситуації, набути досвіду поведінки в подібній ситуації шляхом «гри», виконання «ролі», яка є близькою до реальної життєвої ситуації. Вона допомагає навчатися через досвід та почуття. Рольова гра імітує реальність шляхом «проживання ситуації в ролі», яка дісталася учню та дає можливість діяти «як насправді». При вивченні предмета «Захист Вітчизни» рольова гра найкраще підходить при вивченні дій під час несення служби днювальним в казармі та чатовим на посту.
      Метод «Незакінчене речення» застосовую наприкінці уроку, на зразок «На сьогоднішньому уроці я дізнався (переконався, зрозумів), що…», «Ця інформація допомогла мені зробити висновок, що…», «Сьогодні на уроці я навчився…», «Сьогоднішній урок був ...». Метод допомагає відстежувати зростання духовності учнів або бачити відхилення і вчасно приходити на допомогу.
      «Інтелектуальна хвилинка» - прийом, в ході якого учні діляться інформацією про те, що вони чули або бачили відносно військового терміну, зброї або техніки.
     «Взаємооцінювання» - метод, який застосовую, як правило, при перевірці домашнього завдання шляхом виконання завдання на навчальній картці з послідуючим обміном роботами для їх оцінювання.
         Цікавими видами робіт для учнів є:
●  вправа «У полоні анафори» із застосуванням творчого прийому – називанням військових термінів, які починаються на одну вказану літеру – сприяє розвитку креативного мислення;
●   участь в експрес-конференціях: «Від давніх слов’ян до Українських Збройних Сил», «Сьогодні -  допризовник, а завтра -  солдат»,  «Чорнобиль – техногенно-екологічна аварія чи катастрофа?» сприяє оволодінню жанровими особливостями комунікації, умінню творення і сприймання мовленнєвих жанрів;
●   тактико-навчальні дії з використанням рольової гри під час польових зборів – коли поділяю учнів на командира («сержанта») та підлеглих («солдатів») з розподілом обов’язків: кулеметник, снайпер, гранатометник, помічник гранатометника, автоматник, сапер. Кожен чітко уявляє поставлене завдання перед відділенням і своє особисте завдання і намагається якомога краще його виконати в ході групових дій на «полі бою»;
●   взаємонавчання  в ході стройової підготовки – коли учні по черзі виконують роль командира відділення для проведення стройового тренування – дає можливість поєднати уміння виконувати стройові прийоми з умінням подавати команди;
●  інтерактивна технологія «Словниковий двобій»  - слова-терміни треба перекласти з російської мови на українську і навпаки;
●  інтерактивна технологія «Козацький курінь»  - дати пояснення терміну, пов’язаному з озброєнням, спорядженням або побутом козаків;
●   рольова гра «Займи позицію» - учням пропоную вибрати одну з позицій, яка їм найближча, і аргументувати її. Наприклад:
       ◙  я вивчаю предмет «Захист Вітчизни» для того, щоб краще підготуватися до військової служби;
       ◙  я вивчаю предмет «Захист Вітчизни» для того, щоб не було гіршої оцінки ніж у інших учнів;
       ◙  я вивчаю предмет «Захист Вітчизни» тому, що він є у розкладі уроків;
       ◙  я вивчаю предмет «Захист Вітчизни» тому, що вимагають батьки і вчителі;
       ◙ я вивчаю предмет «Захист Вітчизни» тому, що цікавлюся військовою зброєю і технікою;
●   інтерактивна технологія «Поділ класу на групи»: патріот – «Моя служба в армії  гарантуватиме безпеку держави та народу; військова служба сприяє зміцненню миру та безпеці світового співтовариства», пристосуванець – «Не хочу працювати, важко навчатися; не хочу боротися з проблемами і труднощами, які є зараз; уникну неприємностей, які в мене з’явилися», практик – «Перебуваючи в армії, я зможу вступити до військового училища або залишитися служити за контрактом; після служби мене візьмуть на роботу, яка мені подобається»,  егоїст – «Підвищиться мій авторитет в очах хлопців та дівчат; мною пишатимуться батьки; до мене більше не будуть скептично ставитися старші товариші». Представник кожної групи наводить  аргументи, відстоюючи свою точку зору;
●   прийом «Незакінчене речення» використовую під час проведення бліцопитування на початку уроку;
●   військово-спортивна гра «Нумо, хлопці!» - це не тільки розвага у вигляді змагання між командами, а й особливий метод активізації та залучення учнів до творчої діяльності, важливий засіб педагогічного впливу, військового і фізичного навчання та естетичного виховання.
     Отже, використання інтерактивних методів при вивченні предмета «Захист Вітчизни» сприяє:
- встановленню дружньої атмосфери і взаємозв’язків між учасниками спілкування;
- заохоченню вчителем учнів до співпраці, підбадьорюючи їх, діти не бояться робити помилки;
- залученню кожного учня до роботи через певне завдання;
- отриманню слабкими учнями допомоги від сильніших;
- використанню своїх знань і досвіду, набутого раніше.



Сценарій конкурсу «Нумо, хлопці!»
Завдання:
           1) перевірити рівень знань і умінь юнаків з військової підготовки, їх фізичну підготовку;
           2) вести пропаганду військової служби та здорового способу життя;
           3) виховати бажання до самостійних занять фізичною культурою.
 Склад команди: 5 чоловік.

     ВЕДУЧИЙ.  Шановні учні, вчителі, гостіМи проводимо вечір-конкурс „Нумо, хлопці” між командами 11-х класів, присвячений Дню Збройних Сил України. 6 грудня 1991 року Верховна Рада України прийняла закон „Про Збройні Сили України”. Відтоді день 6 грудня став для всіх, хто носив, носить і ще буде носити на плечах погони святковим днем. І я, користуючись нагодою, вітаю всіх присутніх в цьому залі, в першу чергу  чоловічу  половину, з прийдешнім святом  і хочу побажати  всім  щастя, здоров’я і мирного неба над головою. А до свята, по всій території нашої країни проводяться різноманітні заходи. Не залишається осторонь і наш навчальний заклад. Сьогодні тут, в цьому залі,  ми  проводимо  конкурс “Нумо, хлопці!” між  командами учнів 11-х  класів, командами наших, в недалекому  майбутньому,  випускників. І нехай переможе та команда, яка має кращу підготовку з фізичної та військової підготовки. А  визначати переможця буде журі в складі :
- голова журі, він же – головний суддя змагань, вчитель предмета Захист Вітчизни» Чепак Василь Федосійович;         
 - вчитель фізичної культури – Сірман Володимир Васильович;
- заступник директора з виховної роботи  школи  Леник Валентина Валентинівнаа;
- педагог-організатор Доманська Тетяна Вікторівна.
    А  зараз настав час запросити команди до залу і розпочати наш конкурс.
                                                Розпочати вечір вже пора,                                               
Болільники давно змагань вже ждуть.
Нарешті можна крикнути “УРА!”
Зустрічайте! Наші команди ідуть!
І я запрошую команди до залу!
          
  1. Команди заходять до залу по черзі. Після  того як зайшла остання  команда, перша команда називає назву і девіз команди. Потім представляються  інші команди.
 Оцінювання конкурсу. Оцінюється конкурс “малого строю” (стройовий крок, повороти в русі і на місці, зупинка, виконання стройової пісні) та представлення команд (форма одягу, назва та девіз). Журі оголошує підсумки першого конкурсу.

   2. Ведучий називає наступний конкурс (жим гирі 16 кг) та пояснює правила його про-ведення ( по одному учаснику  від команди, першим починає представник команди, яка заходила до залу другою).
                        
                                    Образи вони не сприймають,
 І не доведеш їх до плачу.
             Бо їм найглибше море по коліна,
         Бо їм найважча гиря по плечу.
     Відповідно до кількість піднімань правою і лівою визначаються бали для команди. Журі оголошує підсумки змагання та положення команд після двох конкурсів.

   3. Ведучий називає наступний конкурс (підтягування) та пояснює правила його проведення (по одному учаснику від команди, починає представник команди, яка заходила до залу третьою).           
                               То не грізне небо нахмурилось,
                       І не сяють у полі штики.
                                Це вийшли на підтягування
                                       Від кожної команди представники.
      Відповідно до кількість підтягувань визначаються бали для команди. Журі підводить підсумки змагання та положення команд після трьох конкурсів.

    4. Ведучий оголошує наступний конкурс – згинання-розгинання рук в упорі на брусах. Починає представник команди, яка заходила до залу першою.          
                             Я оголошую наступний вид програми,
               Бо ми продовжуємо  змагання,
Зараз буде перед вами
                          На брусах  рук згинання - розгинання.
   Відповідно до кількості правильно виконаних  згинань-розгинань рук визначаються бали для команди. Журі підводить підсумки четвертого конкурсу та положення команд після чотирьох конкурсів.

5.  Ведучий називає наступний конкурс (естафета з одяганням протигазу та користуванням пошкодженим протигазом)  та пояснює правила його проведення.    

                     В цей темнийпохмурий вечір,
Щоб показати підготовки клас,
                                                    Проведемо  ми  естафету
  Хто швидше надіне свій протигаз.
        Журі оголошує підсумки естафети та оголошує положення команд після п’яти конкурсів. За кожну помилку, допущену під час проведення естафети, команди отримують штрафні бали.

  6. Ведучий називає наступний та пояснює правила його проведення (по одному учаснику від команди).
                          Не треба слухати свисту картечі,
Щоб перемога нарешті прийшла.
    Для цього накинь, товариш, на плечі
                        Хімзахист свій, ЗЗК.
     За кожну помилку допущену під час одягання, знімання і складання ЗЗК учасник отримує штрафні очки. Журі підводить підсумки  конкурсу та оголошує положення команд після шести конкурсів.

   7. Ведучий  називає наступний конкурс та пояснює правила його проведення (по одному учаснику від команди).
        Комбінезон – це штука хитра,
    Помилок тут не допусти –
          Надінь його, промчись етапом
І правильно усе склади.
     За кожну помилку допущену під час одягання, знімання і складання ЗЗК учасник отримує штрафні очки. Журі підводить підсумки  конкурсу та оголошує положення команд після семи конкурсів.

8. Ведучий називає наступний конкурс та пояснює правила його проведення  (комбінована естафета: надіти протигаз, стати ногами на дві дощечки і, не торкаючись руками і ногами до підлоги, подолати дистанцію у 10 метрів; назад пробігти з дощечками у руках і передати естафету).
Комбінована естафета у нас,
Всі в команді в ній участь приймають,
Розпочати її настав уже час
І в ній через мінне поле шляхи пролягають.
Треба небагато зробити:
Швиденько протигаз надіти,
На дощечках “мінне поле” подолати
І естафету товаришам передати.
Але постарайтесь помилок не допускати
(Щоб журі не довелось вам бали знімати).
Намагайтесь не торкатися і до підлоги,
І тоді ви відчуєте смак перемоги!
     Журі оголошує підсумки естафети та положення команд після восьми конкурсів.

9.     Ведучий  оголошує наступний конкурс та правила його проведення (перенесення потерпілого: по команді „Гази!” надіти протигаз на себе і на потерпілого і пронести потерпілого на плечах по дистанції).
По команді „Гази!” не дрімай,
Протигаз швиденько одягай.
Про потерпілого теж не забудь:
Надінь і йому протигаз, візьми на плечі –
І в путь!
       За кожне торкання підлоги потерпілим під час перенесення команда отримує штрафні очки. Журі оголошує підсумки естафети та положення команд після дев’яти конкурсів.

10.  Конкурс капітанів, який складається з  двох етапів: перший – відповіді на запитання із курсу предмета „Захист Вітчизни", другий – стрільба на влучність.

За те, що він старший по чину,
За те, що порад не прийняв,
За те, що просто так, без причини,,
Всім  суперникам страху нагнав,
За те, що за собою  в атаку
Свою відважну  команду підняв.
Голову з пліч капітану!
Хай відважний живе капітан!
        Конкурс капітанів складається з двох етапів. Перший з них – інтелектуальний. Капітани по черзі будуть давати відповіді на запитання із теми, яку вони самостійно обрали з підручника „Захист Вітчизни”. Першим починає капітан команди, яка заходила до залу другою. Капітан кожної з команд відповідає на 10 запитань, кожна правильна відповідь на своє запитання приносить команді очки, кожна правильна відповідь на запитання із теми суперника – подвоєні очки. Другий етап – стрільба на влучність по повітряним кулькам. Починає капітан команди, яка заходила до залу третьою.                             

Не може бути вечір без багаття,
І під гітару пісень до зорі.
Не можуть бути аж ніяк змагання
Без конкурсу з прицільної стрільби.
         Стрільба по повітряним кулькам – кількість пострілів не обмежена, але ліміт часу – 30 секунд. За кожне попадання в ціль капітан приносить своїй команді очки.
       Журі підводить підсумки конкурсу капітанів та оголошує положення команд після десяти етапів змагань.

11.        Ведучий:   Кажуть, що без танців вечір не буває,
Кажуть, що без навчання не буває знань.
А ще, звичайно,  не буває
Без конкурсу болільників змагань.
      Поки команди відпочивають, естафету змагань приймають болільники. Отже, конкурс болільників! Першою виступає група підтримки команди, яка заходила до залу першою. Журі оцінює конкурс болільників, оголошує його підсумки та положення команд після одинадцятого конкурсу.

  12. Ведучий: Наш вечір наближається до завершення.
Останній конкурс дозвольте оголосити,
І в цьому конкурсі брат допомагає брату.
Отже, командам настав час приступити
До перетягування канату.                                            
   Команди за круговою системою змагаються між собою.
    
    

     ВЕДУЧИЙ. Шановні учасники змагань та глядачі! Завершився останній конкурс нашого вечора і, перед тим як оголосити про його закриття, хочу сказати те, що не так важливо яка з команд сьогодні перемогла. Набагато важливіше те, що сьогодні наші випускники показали гарну фізичну підготовку, вміння швидко і точно виконувати нормативи з ЦЗ. А це надає нам упевненості в тому, що якщо наші хлопці стануть солдатами і візьмуть до рук зброю, вони з честю виконають свій військовий обов’язок незалежно від того де і в яких військах їм доведеться служити. Адже де б не служили хлопці з Млинова – на морі, на суші чи в небі – вони скрізь гордо несли високе звання – “Захисник Вітчизни”. А сьогодні, ми побачили, що захист нашої держави, у недалекому майбутньому, буде у надійних руках. І це головне!
     Я дякую нашим командам за те, що вони прийняли участь у конкурсі “ Нумо, хлопці!”, за те, що вони показали свої знання і вміння, свою волю до перемоги. Я дякую болільникам за те, що вони прийшли і підтримали свої команди під час конкурсів. Я дякую журі за те, що неупереджено і об’єктивно судилися всі конкурси, безпомилково і точно визначався переможець на кожному етапі. Я дякую класним керівникам 11-х класів за надану допомогу під час підготовки та проведення вечора.
На арені улюбленці народні,
І затримав подих стадіон.
Кого журі назве сьогодні гордим,
Заповітним словом “Чемпіон”?!
     Журі підводить підсумки останнього конкурсу, оголошує положення команд після його завершення та нагороджує команди.
         
Зразки уроків з використанням інноваційних технологій

     ТЕМА. Виконання військового вітання, вихід зі строю та підхід до начальника..
     ЗАНЯТТЯ 3: практичне. Військове вітання на місці і в русі.
     МЕТА:  1 – навчити учнів виходу зі строю, повернення в стрій та підходу до начальника;
      2 – удосконалювати навички учнів у виконанні стройових прийомів;
      3 – розвинути самостійність, активність та пізнавальні інтереси учнів;
      4 - виховувати дисциплінованість, уважність, наполегливість.     
      ЧАС: 45 хвилин
      МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: стройовий майданчик.
      КЕРІВНИЦТВО І ПОСІБНИКИ: Захист Вітчизни, Тернопіль, «Астон»,  2011, с. 139 – 143.
      МЕТОД ПРОВЕДЕННЯ: пояснення, демонстрація, тренування.
      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: виконання стройових прийомів.

ХІД УРОКУ
ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Шикування, привітання, перевірка присутності та зовнішнього вигляду учнів;
2. Стройове тренування у виконанні стройових прийомів учнями індивідуально та у складі відділення (шикування в одну та в дві шеренги (колони), повороти на місці);
3. Бліцопитування (учням потрібно закінчити речення):
       стрій – це.....;     шеренга – це.....;   фланг – це.....;     фронт – це....;     інтервал – це ....;   
дистанція – це....;     ширина строю – це.....;   глибина строю – це .... .
                                   
ОСНОВНА ЧАСТИНА
І.Оголошую тему, мету заняття та навчальні питання.
    Пояснюю і показую техніку виконання стройового прийому: вихід зі строю, підхід до начальника, повернення в стрій, віддання військової честі в русі і на місці.

Організовую роботу на навчальних місцях. Керівниками на них виступають учні, які самостійно готувалися до показу і навчання певного стройового прийому.

Навчальне місце №1: рух стройовим кроком, повороти в русі. Обов’язки керівника виконує командир навчального взводу. Пояснює техніку виконання стройового прийому і проводить тренування у його виконанні учнями.

           

Навчальне місце №2: вихід зі строю, підхід до начальника, повер-нення в стрій. Обов’язки керівника виконує замісник командира навчального взводу. Пояснює техніку виконання стройового прийому і проводить тренування у його виконанні учнями.



Навчальне місце №3: віддання військової честі в русі. Обов’язки керівника виконує командир першого відділення. Пояснює техніку виконання стройового прийому і проводить тренування у його виконанні учнями.



     Слідкую за технікою виконання стройових прийомів, вказую на помилки і способи їх усунення. Тривалість роботи на навчальних місцях – 5-7 хвилин. Після цього навчальні групи по моїй  команді змінюють місце заняття (керівники залишаються на своїх навчальних місцях).
Навчальне місце №4: виконання військового вітання у складі взводу на місці і в русі. Пояснюю, показую. проводжу тренування.



ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1.     Підсумки уроку (нагадую тему, мету заняття та навчальні питання); потім застосовую «Незакінчене речення»: «На сьогоднішньому уроці я дізнався (переконався, зрозумів), що…», «Ця інформація допомогла мені зробити висновок, що…», «Сьогодні на уроці я навчився…», «Сьогоднішній урок був ...».
2.     Оголошую оцінки, відмічаю роботу керівників  на навчальних місцях;
3.     Даю домашнє завдання (тренування у виконанні стройових прийомів).
   

     ТЕМА. Розбудова національних Збройних Сил.
     ЗАНЯТТЯ: теоретичне. Основні історичні періоди військового мистецтва українського народу, їх значення для розбудови сучасних ЗСУ.
     МЕТА:  1 – дати учням знання з історії розвитку українського війська від Київської держави до сучасної доби;
      2 – розкрити особливості військової боротьби за незалежність України, особливості організації, озброєння, бойового мистецтва військ у різні історичні періоди;
      3 – формувати в юнаків почуття гордості за героїчне минуле України, інтерес до історії українського війська, зброї, техніки.   
      ЧАС: 45 хвилин
      МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: кабінет предмету «Захист Вітчизни».
      КЕРІВНИЦТВО І ПОСІБНИКИ: Захист Вітчизни (10 клас), Тернопіль, «Астон»,  2011, с. 23 – 31.
      МЕТОД ПРОВЕДЕННЯ: розповідь, пояснення, демонстрація.
      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: підручник, 10 клас, с.23-31.

ХІД УРОКУ
ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Шикування, привітання, перевірка присутності та зовнішнього вигляду учнів;
2. Стройове тренування у виконанні учнями стройових прийомів (вихід зі строю, рух стройовим кроком, повороти в русі, повернення в стрій)
3. Бліцопитування (учням потрібно закінчити речення):
     стрій – це.....;      шеренга – це.....;    фланг – це.....; фронт – це....;      інтервал – це ....;   
     дистанція – це....;     ширина строю – це.....;      глибина строю – це .... .
                                    
ОСНОВНА ЧАСТИНА
І. Перевірка домашнього завдання (здійснюється шляхом поєднання усного опитування  (3 – 4 учнів) і письмового контролю через навчальні картки (3 – 4 учнів) :
- законодавство і Конституція України про Збройні Сили України;
- види ЗСУ;
- роди військ сухопутних військ, повітряних сил, військово-морських сил;
- види військової служби;
- соціальний захист військовослужбовців;
- походження Військової присяги, Бойового прапора, військових відзнак та символіки України.

Оголошую тему, мету заняття та навчальні питання. Пояснюю порядок роботи – подачу нового матеріалу, з врахуванням міжпредметних зв’язків, здійснюють учні, які завчасно отримали завдання на самопідготовку.

Навчальне питання 1: військове мистецтво Київської держави. Перед викладенням нового матеріалу, доповідач  виконує вправу «У полоні анафори»: називає букву, а учні  (два відділення – дві команди) по черзі називають якомога більше військових термінів, пов’язаних з історичним періодом VIII ст. - XIII ст.  Найважливішу частину нового матеріалу учні законспектовують.
   
Навчальне питання №2: військове мистецтво Війська Запорізького. Перед викладенням нового матеріалу, доповідач  виконує вправу «У полоні анафори»: називає букву, а учні (два відділення – дві команди) по черзі називають якомога більше військових термінів, пов’язаних з історичним періодом  XVI ст.– XVII ст. Найважливішу частину нового матеріалу учні законспектовують. 
Навчальне питання №3: участь українського народу у воєнних діях проти фашизму. Перед викладенням нового матеріалу, доповідач  виконує вправу «У полоні анафори»: називає букву, а учні (два відділення – дві команди) по черзі називають якомога більше військових термінів, пов’язаних з історичним періодом  1939 – 1945 р.р. Найважливішу частину нового матеріалу учні законспектовують.
   Закріплення нового матеріалу проводжу за допомогою тієї ж вправи  «У полоні анафори»: два відділення – дві команди по черзі називають на вказану букву по два військові терміни або відомих осіб з визначеного історичного періоду (на вказане число – дати і місця важливих битв), при цьому дозволяю використовувати конспект.
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
    1. Підсумки  уроку (нагадую  тему,  мету  заняття  та  навчальні питання), потім застосовую «Незакінчене речення»: «На сьогоднішньому уроці я дізнався (переконався, зрозумів), що…», «Ця інформація допомогла мені зробити висновок, що…», «Сьогодні на уроці я навчився…», «Сьогоднішній урок був ...».
    2. Оголошую оцінки, відмічаю роботу учнів, які робили доповіді по навчальних питаннях та найактивніших учнів при проведенні вправи   «У полоні анафори»:  ;
3.     Даю домашнє завдання  (опрацювати конспект, стор. 23 – 31 підручника).




Література:
    1. Конституція України, ст. 17, ст. 65;
    2. Організація та методика допризовної підготовки, навчально-методичний посібник за редакцією Я. І. Конотопенка, М.І. Томчука, К., «Вежа», 1996, с. 3-10, 18-20, 37-51;
    3. Допризовна підготовка молоді, О.В. Кириченко, Харків, «Основа», 2008, с. 3-16, 21, 35-38;
   4. Захист Вітчизни (підручник), М.М.Бака, К., «Вежа», 1986, с.
   5. Військово-патріотичне виховання допризовників (методичні рекомендації), укл. М.Д.Зубалій, К., ІЗМН, 1998
  6. Допризовна підготовка і військово-патріотичне виховання у школі (текст), «Директор школи», 2003, №29-32, «Директор школи», 2004, №27-28;
  7. Використання ігрових технологій навчання в допризовній підготовці старшокласників (текст), «Теорія і практика фізичного виховання», О.В. Кириченко,  Донецьк, ДонНУ, 2003, вип.2, с.82-90;
  8. Концепція національно — патріотичного виховання молоді,  наказ  Міністерства України у справах сім’ї, молоді та спорту,  Міністерства освіти і науки України, Міністерства оборони України, Міністерства культури і туризму України, №3754/981/538/49 від  27.10.2009;
  9. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, 10-11 класи, К., 2010;
 10. Захист Вітчизни (підручник для учнів 11 класу), К.О.Пашко,  Харків, «Сиция», 2012;
 12. Захист Вітчизни (підручник для учнів 10 класу), К.О.Пашко,  Тернопіль, «Астон», 2011;
 13. Психологічні основи підготовки учнів до військової служби, Томчук М.І., К., «Основа», 1993;
 14. Особистісно орієнтоване виховання (науково-методичний посібник), К., ІЗМИ, 1998;
 15. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій, автор-укладач Н.П.Наволокова, Харків, «Основа», 2009;

 16. Енциклопедія інтерактивного навчання, О.Пометун, К., 2007.



Немає коментарів:

Дописати коментар